Fragment mojej recenzji został umieszczony na okładce powieści "Skazaniec. Z bestią w sercu" Krzysztofa Spadło


Moja recenzja została zamieszczona na okładce powieści "Wojownicy. Odwet Wysokiej Gwiazdy" Erin Hunter

Fragment mojej recenzji „Korony śniegu i krwi” został umieszczony na okładce powieści Elżbiety Cherezińskiej – "Niewidzialna korona"

środa, 19 lutego 2020

Francciszek i jego świat w alarstwie Giotta – Engelbert Grau OFM, Raoul Manselli, Serena Romano

Wydawnictwo: Jedność
Kielce 2020
Tytuł oryginału: Francesco
e la rivoluzione di Giotto
Przekład (z j. włoskiego): Krzysztof Stopa
Oprawa: twarda z obwolutą
Liczba stron: 208
ISBN: 978-83-8144-169-8







Miłością do pięknych obrazów zaraziła mnie chyba moja Mama. Już w dzieciństwie uwielbiałam oglądać jej liczne albumy z obrazami znanych malarzy. Tata często dawał mi też takie w prezencie z różnych okazji. Choć ostatecznie (swoje lata już mam) gdybym miała do wyboru odwiedzić muzeum z obrazami i muzeum ze sztuką użytkową, wybrałabym to drugie – to nadal kocham dzieła malarskie. Szczególną estymą darzę te o tematyce religijnej.
Albumów ze sztuką piękną, szeroko rozumianą, mam w domu naprawdę bardzo dużo. Kilka z nich przyszło mi nawet polecić Wam na forum Dune Fairytales. Każdy kolejny sprawia jednak nadal wielką radość. Tym większą, że teraz oglądam je już z moimi córeczkami, które bardzo to lubią.
Przyznam bez bicia, że niespecjalnie orientowałam się w dorobku Giotta. Tym chętniej więc sięgnęłam po album wydany nakładem Wydawnictwa Jedność. Szczególnie, że święty Franciszek wydawał mi się zawsze osobą bardzo ciekawą.
Album zawiera całe mnóstwo obrazów przedstawiających tę barwną i nietuzinkową postać. To jednak nie wszystko. Wielką atrakcją dla osób, które nigdy nie były we Włoszech, jak ja, czy choćby w samym Asyżu, jest to, że możemy teraz podziwiać piękne fotografie tamtejszego klasztoru, kościołów, katedry i eremów.
I choć clou wszystkich albumów o malarstwie stanowią reprodukcje obrazów, niesamowicie istotną częścią tej pozycji są wyśmienicie napisane eseje autorstwa wybitnych specjalistów. Poznajemy dzięki nim całe tło historyczne i biograficzne. Nie tylko samego Franciszka i Giotta,, ale możemy np. prześledzić dzieje Zakonu Braci Mniejszych (OFM, czyli franciszkanów), i przemian w Kościele średniowiecznym, co daje niesamowity wgląd w wiele szczegółów, które miały wpływ również na twórczość Giotta. 
Zresztą, o czym warto tutaj wspomnieć, a co zostało w albumie mocno wyeksponowane, Giotto nie tylko malował świętego Franciszka. Te dwie postaci połączyła niesamowita więź, relacja duchowa, która rozwijała się przez większą część życia malarza. Wpływała na jego twórczość, ale i życie osobiste, czego najbardziej chyba widocznym dowodem jest fakt, że dwojgu swoim dzieciom nadał imiona Franciszek i Klara.
Giotto i Franciszek to zresztą nie tylko Asyż, ale i Piza, Florencja, Padwa.
Same zaś reprodukcje obrazów oraz fotografie przedstawiające współczesny Asyż są wydrukowane w rewelacyjnej jakości. Ich oglądanie sprawia ogromną przyjemność i jest wyśmienicie poprowadzoną wycieczką po najlepszych muzeach. Można je oglądać długimi godzinami i nie mieć dość.
Album o świecie świętego Franciszka w malarstwie Giotta oceniam bardzo wysoko i naprawdę bardzo polecam wszystkich, którzy zainteresowani są zarówno sztuką, jak i postacią świętego. To doskonale uzupełniające się obraz i tekst, wydane na najwyższej jakości papierze i w wysokiej rozdzielczości. Oglądanie reprodukcji i czytanie esejów wybitnych specjalistów zajmie Was na wiele, wiele godzin, ale będą to godziny, których z pewnością nie uznacie za stracone.






Książkę przeczytałam dzięki życzliwości Wydawnictwa Jedność

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz